Laatst sprak ik met een directeur van een bedrijf over het opleidingsplan. Hij wist dat ik uit was op wat stekelige adviesjes. Even tevoren had ik hem gezegd dat ‘40% van elk willekeurig opleidingsbudget van een organisatie geld in het water gooien is’. En ik kan aangeven welke 40% dat is ! Dus daagde hij mij uit; ‘hier is het plan’ zei hij,’ je hebt 10 minuten om er iets van te vinden’. Ik kon hem 30% van het opleidingsbudget laten besparen. Daarbij ging en ga ik uit van twee voorbarige conclusies op het gebied van opleiding en training.
Voorbarige conclusie 1. Opleiding en training in onderwerpen als leiderschap, kwaliteit, verkoop, relatiebeheer etc. leiden tot veranderd gedrag op het werk voor wat betreft: relaties met medewerkers, benadering van kwaliteit, aangaan en onderhouden van klantrelaties enz.
Voorbarige conclusie 2. Hetgeen vervolgens weer zal leiden tot resultaten zoals: lagere kosten, hogere klanttevredenheid, hogere snelheid van dienstverlening, meer oog voor het klantbelang etc.
Veel van de verbeterinspanningen waarvan opleiding en training onderdeel uitmaken hebben een te smalle basis. Ze gaan van start zonder eisen wat betreft te verbeteren prestaties. Teveel worden ze geïnitieerd door stafafdelingen en adviesbureaus. Mensen gaan door met hun werk en ‘deskundigen’ beginnen met het installeren van programma’s waarvan er veel niet verder komen dan de ‘warming up’.
Het gesprek met de directeur over zijn opleidingsplan is voor mij aanleiding om 10 relaties (en anderen die dat willen) een screening van hun opleidingsplan 2014 aan te bieden. De eerste 3 staan al gepland. Centrale vraag; hoe kan ik in tijden van….. mijn middelen maximaal benutten om mijn mensen in staat te stellen te leren van problemen oplossen?!