Hoe eenvoudig kan het zijn. De zoveelste ervaring dat compliance begint in het primaire proces. Eind vorige week weer de workshop: ‘Compliance en de kunst van het kunnen’ begeleid die dit overduidelijk liet zien. Hoe het ontwikkelen van vakmanschap als van nature overgaat in het voldoen aan ‘rules’, vervolgens zelforganisatie oproept waarna het belang van de klant in beeld komt doordat mensen vanuit zichzelf nieuwschierig worden naar wat hem/haar bezig houdt.
Professionals en vakmensen verbazen zich daar niet over. Dat bleek ook nu weer. Het grootste ‘amai’ zat en zit ‘m bij het middenkader en hoger management. Die hebben jarenlang geleerd dat je moet sturen op financiele-, kwaliteits-, efficiency-, en klantenresultaten. Echter, deze blijken in de praktijk weerbarstig. ‘We halen ze nooit !!’ (citaat) Compliant..?? Dacht het niet..!!
Het sturen op het ‘kunnen’ van mensen vraagt een fijngevoeligheid van leidinggevenden voor ‘minimaal in plaats van maximaal managen’; voor waar individuen staan, waar hun sterke kant zit, daar een beroep op doen, uitdagende en haalbare doelstellingen en een neus voor waar het met de organisatie naar toe moet. Dat is het werk van managers; perspectief schetsen en ervoor zorgen dat professionals en vaklieden regelmatig terugblikken op hoe ze het doen! Stuur op het ontwikkelen van vakmanschap; compliance in termen van werk-, organisatie- en relaties kunnen ontwikkelen.