Middenkader en ontdekkingsvaardigheden

Vijf `ontdekkingsvaardigheden` bepalen innovatievermogen organisatie
Gebaseerd op:Holland Management Review (mei/juni 2010)Ondernemingen kunnen hun innovatievermogen vergroten door dagelijks doelbewust en consequent vijf doorslaggevende `ontdekkingsvaardigheden` toe te passen. Dit stellen Jeffrey Dyer, Hal Gregersen en Clayton Christensen, respectievelijk werkzaam aan de Wharton Business School, INSEAD en de Harvard Business School.

Kort gezegd draait het leerproces om het eerst leren begrijpen van een bepaalde vaardigheid, het toepassen ervan, experimenteren en uiteindelijk het vertrouwen krijgen in de eigen creativiteit.

Een cruciaal aspect van het DNA van het innovatievermogen is associëren, het met elkaar in verband brengen met allerlei ongerelateerde problemen of ideeën uit verschillende terreinen. De tweede vaardigheid is het stellen van vragen en het gangbare ter discussie te stellen: waarom? Waarom niet? En: wat als?

De derde vaardigheid waarmee innovatieve ondernemers zich onderscheiden is het observeren van mensen en menselijk gedrag zoals een antropoloog dat zou doen. De vierde vaardigheid is het willen en kunnen experimenteren. Amazon heeft dit bijvoorbeeld structureel ingevoerd om innovatie te stimuleren. De laatste vaardigheid ten slotte is netwerken.

Laten deze vaardigheden nu precies overeenkomen met de doelstellingen van het Intercompany Action Learning Middenkader Programma dat ik deze maand afrond voor Defensie, Essent en Legrand Nederland.

In mijn jarenlange praktijk met Middenkader programma’s zowel in- als intercompany heb ik waargenomen (….) dat mensen in het midden van de organisatie de slagkracht bepalen; positief, neutraal of negeatief. Deze slagkracht is vooral gebaseerd op hun vermogen om met hun vakkennis  dagelijkse problemen op te lossen. Echt succesvol worden ‘ de middles’  als ze deze kwaliteiten combineren met de ontdekkingsvaardigheden !!!