Enige tijd geleden zei een CEO tegen me :’ meneer Reijbroek, weet u waarom wij een Corporate University willen ?’ We hadden al een proces achter de rug van inventariseren en doelen formuleren; ‘ we moeten op de arbeidsmarkt voor academici en hbo’ers verder kunnen plassen dan onze concurrent.’ ( Ik laat namen om redenen van privacy natuurlijk achterwege ) En dat was wat er ook gebeurde !
Vanuit mijn specialisme marketing en organisatieontwikkeling werd en word ik enthousiast als een ‘markt’ veranderingen triggert. De arbeidsmarkt is er zo een die in dit tijdsgewricht dramatisch in belang toeneemt. Ook aan de commerciele kant zie je in de strijd om het leveren van toegevoegde waarde ( zie: Blue Ocean Strategy ) verhevigen. Een Corporate University kan in dat proces een sleutelrol vervullen door nieuwe en bestaande expertise, competenties en relaties te bundelen en daardoor klantgerichte innovaties te stimuleren. Dat is natuurlijk een ideaalplaatje. Elke organisatie realiseert de university die het verdient. Dat is ook het spannende; een herkenbaar leerplatform dat een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de business door mensen in verschillende rollen te binden en te boeien. Mensen in de rol als klant, consument, medewerker, aandeelhouder, HBO-potential, aardbewoner, oudere op de arbeidsmarkt etc. Een marketing uitdaging met ‘een menselijke maat’ pur sang.